Zon, zee, strand en regen op Langkawi

Daar zijn we weer met alweer ons vijfde verslag. Onder het genot van 2 grote flessen Chang bier, Thaise Buggels, vuurdansers en een vals zingende gitarist in de bar achter ons proberen we onze achterstand een beetje in te halen.
Vrijdagochtend moesten we vroeg opstaan en om 7:45 klaar staan om vanaf op de boot naar Langkawi te stappen Iedereen die ons een beetje kent weet dat we er allebei nogal een handje van hebben om zo nu en dan te laat of op zijn minst bijna te laat te komen. Deze keer was het ook weer raak. Met backpacks op de rug en teenslippers aan de voeten hebben we met vallen en opstaan net te laat de ferry weten te bereiken. Natuurlijk vertrok de ferry weer ‘at Malasyan time’. We hebben dus nog 20 minuten zitten uithijgen in de boot voordat ie eindelijk vertrok.
De boottocht naar Langkawi was prachtig. Langkawi bestaat uit bijna 100 kleine eilandjes. Een deel van die eilandjes passeer je tijdens de bootreis, wat af en toe prachtige uitzichten opleverde.
Eenmaal op Langkawi aangekomen hebben we vanaf Kuah de taxi genomen naar Pentai Cenang (er rijd geen openbaar vervoer op Langkawi). Pentai Cenang is een lange straat met veel winkels, eettentjes, resorts en ook hostels, die parallel loopt een het strand. Na een tijdje komen we via via terecht bij een mooi guesthouse dicht bij Pentai Cenang. Het was een soort privé villa zonder receptie. Het ‘’echte’’ guesthouse was een paar honderd meter verderop. We moesten de villa alleen nog wel delen met andere mensen. We dropten onze backpacks, hebben gelijk onze zwembroeken aangedaan en zijn op het strand neergeploft. Heerlijk. We zijn wel gelijk lekker verbrand en Jop is gelijk door een kwal te grazen genomen, wat gelukkig meeviel. De rust en het prachtige strand het echter meer dan goed.

De volgende dagen hebben we uiteraard weer lekker met onze luie reet op het strand gelegen en wat rondjes gezwommen in de o zo lekker warme zee. s ’Avonds hebben we nog genoten van een duty free biertje en een lekker sateetje op de luie stoelen van een resort. Toen we bij ons hostel/prive villa terug kwamen, waren de andere gasten vertrokken. Daar voor in de plaats had een groep van 12 öden-höden-knäckerbröden pratende zweden onze rustige villa onveilig gemaakt! Even kennis gemaakt en een biertje gedronken. Om haf 3 maar onder de veren gedoken om eens even goed uit te slapen, want dat hadden we wel eens verdiend!

De volgende dag werden we zo rond 2 uur wakker. Hierdoor konden we niet echt meer iets ondernemen. Daarom waren we gedwongen om weer op het strand te gaan liggen. Heel vervelend. Verder hebben, onze vuile was afgegeven, de blog bijgewerkt, gevraagd hoe duur een ‘’Cooking Class’’ was en een heuse mangrove tour geboekt. s ’Avonds weer van een duty-free biertje en een pak ‘’Sugar Crackers’’ genoten terwijl we bij een mini-supermarkt aan het schuilen waren voor de hevige moesson. Uiteindelijk door de moesson regen terug naar het hostel gelopen en ons bed in gedoken.

De volgende dag moesten we vroeg op.We werden 9 uur opgehaald bij ons hostel voor onze mangrove tour. We werden in het noorden van Langkawi in een bootje geladen. Samen met fotograferende chinezen werden we vervolgens naar verschillende attracties en hoogtepunten van Langkawi gevaren. Ook hebben we onderweg wat wilde vissen, apen, vleermuizen, spugende vissen, roggen, king krabben, ‘’Closing the door’’ krabben en (zee)arenden gezien. Na de tour hebben we de Cooking Class geboekt, en toen we terugliepen begon het weer lekker te regenen. We hebben ongeveer heel de avond zitten schuilen in een restaurantje, waar we samen een hele verse en lekkere ‘’Red Snapper’’ hebben gegeten. Toen de regen iets minderen en ons de kans bood om naar de pinautomaat te lopen kochten we gelijk een paar heerlijke buns. Althans ze zagen er heerlijk uit. Aangezien ze hier in Azië niet echt hele grote porties kennen, hebben wij altijd na het avondeten nog honger. Zo ook nu. Alleen nu wilde het geval dat Jos, die het zakje met de buns droeg, onderweg naar de pinautomaat zijn slipper verloor. In slowmotion zagen we de ovenheerlijke buns door de lucht vliegen en belanden op de gemoessonde straat. Beetje jammer. Na een kwartier dubbel te hebben gelegen en tegelijkertijd heel teleurgesteld te zijn, maar weer naar huis gegaan en in ons bedje gaan liggen.

Met de tour hadden we nog niet alles op Langkawi gezien. Daarom hebben de volgende dag 2 scootertjes gehuurd en het eiland een beetje rond gereden en alvast boottickets geboekt naar Thailand voor de volgende dag. Onderweg zagen we bij een waterval zagen we nog een wilde slang van ruim 2 meter over het pad kronkelen. Maar voordat we het eigenlijk besefte en onze camera’s te pakken hadden was het beest al in de struiken verdwenen. Aan het eind van de middag hebben we de scooters weer ingeleverd, en we waren klaar voor de kookcursus. Iets waar we al heel de dag naar uit keken en ongelofelijk veel zin in hadden. Ons was de dag ervoor in gebrekkig Engels uitgelegd dat we om half 6 zouden worden opgehaald bij ons hostel.. Dus wij om tien voor half 6 bij de receptie van het hostel gaan zitten en wachten. En wachten. Wachten. En nog eens wachten. Na ruim een kwartier hebben we maar eens het restaurant gebeld om te vragen waar de pick-up bleef. Na een slechte verbinding en veel onduidelijkheid bleven onze vragen onbeantwoord. Oke, dan maar die 10 km lopen naar dat k*t restaurant. Half uur later werd ons daar verteld dat de chef/leraar kok door een emergency naar Penang moest. Ook vertelde ze ons dat de pick-up niet bij ons hostel maar bij het restaurant was. Dit omdat de kookcursus ergens anders werd gegeven. De chefkok had nog tot half 6 gewacht op ons en daarna vertrokken naar Penang. Allemaal heel erg vervelend dus, zeker ook omdat het dus niet helemaal onze eigen schuld was. Gelukkig hadden we nog niks betaald dus was het alleen maar een teleurstelling. Terug in Pentai Cenang hebben we maar gegeten bij ons stamontbijtrestaurantje en daarna opnieuw 2 lekkere buns gekocht en dit keer wel opgegeten. Beetje om ons verdriet tegen te gaan.

Woensdag vroeg zijn we met de boot naar Thailand vertrokken. Dit mooie paradijs achter ons latend. Maar we weten allebei zeker dat we hier hoe dan ook nog wel een keer op Langkaswi terug komen. Misschien dan wel in een van de grote en luxe resorts!

2 reacties op “Zon, zee, strand en regen op Langkawi

1. Oh wat klinkt dat heerlijk :) Ben benieuwd wat jullie in Thailand gaan beleven!

2. Klinkt weer prachtig jongens. Jammer van die cooking class, maar wie weet een herkansing ergens anders op jullie pad. Veel plezier!