Nachttreinen, Opium en Le Tour du Pai

09:30. Met schokkende bewegingen komt de trein langzaam tot stilstand. Als we door het raampje naar buiten kijken zien we veel groen langs het spoor. Allebei hebben we geen flauw idee waar we zijn. Na een paar minuten komt de trein weer in beweging. Een uur later komen we, na een reis van 13 uur dan eindelijk aan op onze volgende bestemming: Chiang Mai.

Buiten het station stonden tig pick-up taxi’s ons weer op te wachten. Na wat onderhandelen zijn we ingestapt en naar het oude centrum gebracht. Toen hebben we eerst maar eens ontbeten en genoten van McD koffie, want de Starbucks is gewoonweg te duur. Om 12 uur, de checkout tijd, op jacht gegaan naar een hostel in de oude ommuurde binnenstad. Al snel hadden we een geschikt hostel gevonden. Backpacks gedropt en gelijk op pad gegaan. Met behulp van een kaart van de TAT hebben we de 4 bekendste en oudste tempels in het centrum bezocht. Van liggende tot lopende en van dikke tot mediterende boedha’s, alles hebben we gezien. In Chaing Mai is er elke avond een markt net iets buiten het centrum. Daarnaast zijn er op zaterdagavond en op zondagavond nog extra markten. Wij verbleven vrijdag tot en met zondag in de stad dus konden we elke dag een andere avondmarkt meepakken. Dus na de tempel toer de gewone dagelijkse markt bezocht. Na alle avondmarkten die we hebben bezocht in de afgelopen weken was dat wel echt de grootste die we bezocht hebben. Na wat gegeten te hebben, zijn we de kraampjes langs gelopen. Het jammere was alleen wel dat je maar uit 6 a 7 soorten kraampjes kon kiezen: die met neppe kleding, handgewoven Thais zijde, plastic boedha’s en andere figuurtjes, 2e hands schoenen, gekopieerde cd’s, zonnebrillen en horloges, waar Jos nog een hele nette Calvin Klein horloge op de kop heeft getikt. De volgende dag hebben we wat uitgeslapen. ’s Middags stonden de Doi Suthep tempel en de Chiang Mai Zoo op het programma. Na een incidentje met een nogal onvriendelijke tuktuk chauffeur zijn we met de pick-up taxi naar de top van de berg Doi Suthep gereden. Boven op de top staat een tempel die je na 309 treden kon bezoeken. Deze tempel is een van de heiligste in Thailand. Dit omdat de chedi compleet van goud is. Het was daarom ook erg druk hier. Veel Thai komen hier om te bidden en gunsten te vragen aan boedha. Ook was ons door onze reisgids een mooi uitzicht over Chiang Mai belooft. Maar doordat er in Noord Thailand een soort van mist/smog hangt in deze tijd van het jaar, bleef dat uitzicht uit. Een ander hoogtepunt in Chiang Mai is de dierentuin. De dierentuin bleek erg groot te zijn, de neushoorns waren 1,5 km lopen vanaf de ingang. We hadden hier ons een beetje op verkeken en moesten dus kiezen welke dieren we wel en welke we niet wilden zien. We hebben toen voor onder meer panda’s, apen, tijgers, koala’s, nijlpaarden, olifanten en vogels gekozen. Na een stevige wandeling door de dierentuin zijn we weer terug naar het centrum gegaan om vandaar naar de ‘’Saturday Night Market’’ te gaan. Daar hebben we weer lekker rondgestruind langs de talloze kraampjes en onderwel genieten van de lokale snacks en hapjes. ‘s Avonds niet te laat naar bed vertrokken omdat de volgende dag een drukke dag zou worden.

De volgende morgen werden we, gelukkig wel, om 09:00 opgehaald voor een heuse ‘’Cooking Class’’ . Samen met wat andere toeristen reden we naar de lokale markt waar we een korte rondleiding kregen. Daarna vertrokken we richting de boerderij waar de echte cursus plaatsvond. Voordat we begonnen moesten we allemaal 5 typische Thaise gerechten uitkiezen om te maken. Toen werden we door onze lerares door de kleine moestuin geleid. Onderweg kregen we te horen wat voor kruiden en groente er in de Thaise keuken werden gebruikt. Hierna kon het echte koken beginnen. Iedereen stond achter zijn eigen wok en snijplank. Stuk voor stuk maakte we de gerechten klaar en aten ze daarna op. Wij hadden we onder meer gekozen voor rode curry, Pad Thai, Mango met plakrijst en rijst met sweet en sour kip. Het klaarmaken werd allemaal goed in de gaten gehouden door onze vrolijke en grappige lerares die alles duidelijk uitlegde. Na nog het typisch Thaise trucje van de Thai Airways te hebben geleerd, werden we teruggebracht naar de stad. Hier zijn we weer even naar het hostel gegaan om op te frissen en daarna weer naar de ‘’Sunday Night Market’’ te gaan. Eigenlijk was deze markt weer het zelfde liedje als de afgelopen dagen, maar het blijft leuk om er rond te lopen en van de etensstalletjes te snoepen. Chiang Mai staat bekend als een goede uitvalsbasis voor jungle trekkingen. Maar waar wij naar enig onderzoek achter kwamen was dat als we naar een van de omliggende dorpjes zouden gaan, we daar zo’n trek goedkoper konden doen. Toch iets waar wij wel naar opzoek zijn. Na wat zoeken en overwegen hadden we onze zinnen gezet op het dorpje Pai.
De volgende dag zijn we naar het busstation gegaan om op de bus naar Pai te nemen. Tot onze grote spijt was de bus al volgeboekt en moesten we dus in de twee keer zo dure minivan naar Pai afreizen. Dit werd een niet al te plezierige rit. Pai ligt omsloten door de uitlopers van de Himalaya, waardoor de rit ernaar toe lekker op en neer ging. Dit had als gevolg dat we allebei 3 uur lang met groene gezichten in de minivan hebben gezeten. We waren dan ook erg opgelucht toen in Pai aankwamen.
We vonden al snel een prima en goedkoop bungalowtje. We hebben die dag verder niet veel uitgevoerd. We hebben wat door het stadje Pai rondgelopen en we hebben we plannen gemaakt voor de volgende dag. Van een van de eigenaren van het hostel waar we zaten kregen we een informatie/reisgiedsje van het stadje te leen. Op advies van dit gidsje besloten we fietsen te huren voor twee dagen en op die manier de omgeving te verkennen. Ook dahten we zelf, en zei het reisgidsje, dat je veel dingen die je ook met een jungletrek zelf kon bezoeken. Dus gingen we voor de fietsen en niet voor de trek. De eerste etappe dag van de Tour de Pai stonden ‘’Tempel on the Hill’’, de olifanten kampen, de lokale hot springs, de WOII memorial bridge en de Pai canyon vergezeld door een aardige partij colletjes.. Het werd weer een warme dag dus het was weer lekker zweten. De Tempel on the Hill was een kleine tempel maar met een mooi uitzicht over de vallei waar Pai in lag. Bij de olifanten hebben we een paar foto’s gemaakt en gekeken hoe deze grote lome beesten onbezorgd stukken bamboe naar binnen werkten. Na een lunch naar de hot springs vertrokken. Het bijzondere aan deze bronnen is dat ze zo heet zijn dat het water bijna kookt. Je mag er ook maar maximaal een kwartier in rond dobberen. Veel lokals gebuikte vroeger de bronnen om eieren in te koken. Voor dat speciale betaal je dat ook. Zo veel dat we het niet de moeite en het geld waard vonden om er naar binnen te gaan. Toen maar richting de WOII brigde gefietst. Deze brug is in de zelfde tijd gebouwd als de Death Railway in Kanchanaburi. Er was voor die tijd ook al een brug over de rivier daar, maar die was tijdens het begin van de WOII vernietigt door de Japanners. De locals waren zo afhankelijk dat ze toen zelf, met de schaarse middelen die ze bezaten, een nieuwe brug te maken. Na de oorlog werd deze zelf gemaakte brug toen vervangen door een metalen. Op de weg terug naar het hostel zijn we alleen nog gestopt bij de Pai canyon. Dit is een hele bijzondere rotsformatie midden in de vallei. Door de krachten van de natuur zijn de bergen daar heel erg stijl afgesleten. Er zijn alleen kleine smalle stukken in het midden van de bergen die niet zijn aangetast en dus meters boven de grond en de rest van de bergen uitsteken. Heel special. Na een wandeling over deze smalle en hoge wandelpaden zijn we naar huis gefietst om te eten bij het restaurant van de lokale kookschool en weer over de kleine nacht markt gelopen.

De volgende etappe bestond uit een bezoek aan ‘’The Chinese Villiage’’, een viewpoint en een waterval. Vanaf het begon het al met een kol van de HC categorie. Het Chinese dorp stelde niet echt heel veel voor. Het was ook niet meer dan wat de naam voorstelde, een dorp waar alleen maar chinezen wonen. Toen maar op naar het viewpoint. Na een beklimming waar de Schleck’s en Contador nog puntje aan konden zuigen, kwamen we boven. Het was alleen een beetje een teleurstelling. De top van het bergje, ja bergje in vergelijking met de omliggende Himalaya bergen, was helemaal glad gestreken voor wat voor parkeerplaats moest doorgaan. Na nog een klein trappetje op te zijn geklommen naar het restaurant wat nog enkele meters hoger lag werden we verrast. We mochten 20 bath neerleggen om het terras op te mogen en van het uitzicht te genieten. En je kon natuurlijk net niet heel het uitzicht goed zien vanaf het pad waar we opstonden. Een beetje geïrriteerd zijn we toen maar aan de afdaling begonnen. Dit niet zoals ze dat doen in de echte Tour de France, maar met de remmen vol ingeknepen. Eenmaal beneden, na een korte lunch, linksaf de volgende col op gefietst. Onderweg kregen we een paar keer de drug Opium aangeboden. Iets wat redelijk normaal is in de regio. Het word er namelijk nog geteeld, en waarschijnlijk gebruikt, door de stammen in de omgeving van Pai. Ook was het noorden van Thailand vroeger bekend vanwege de, voornamelijk marihuana, drug teelt. Bij de waterval hebben we even lekker van het ijskoude water genoten en goed uitgerust van de vermoeiende tocht er naartoe. Toen we weer op de fiets zaten om terug naar het stadje te gaan hebben we in tegenstelling tot de heenreis hoogstens 3 keer moeten trappen om vooruit te komen, zo makkelijk konden we naar beneden rijden. ‘s Avonds hebben we weer op aanraden van de hostel eigenaar gegeten in een restaurantje een stukje verder in ons straatje. Daar hebben we echt heerlijke ananas-kokos shakes gedronken en genoten van super lekkere rode en groene curry met echte sticky rice. Echt verrukkelijk.

De volgende dag stond weer in het teken van reizen, reizen en niet genoeg slaap. Om 10 uur stapten we weer in de fijne minibus. Dit keer had Jop niet zo’n last van de wagenziekte/hoogteziekte, maar leek Jos het dubbel zo erg te hebben. Gelukkig was het allemaal niet zo ver gekomen als bij een van de andere Thaise passagier, die z’n ochtend boterhammen weer terug hun zak deponeerde.
Op het busstation wat gegeten en ook een Thaise maaltijd meegenomen voor in de trein. De trein die om 14:30 zou vertrekken maar uiteindelijk om 16:45 echt begon te rijden. Na een korte nacht in een veels te klein bedje kwamen we om pas 11:00 aan. Op ons ticket stond dat we om 05:30 aan zouden komen, dat was dus een lekkere vertraging van 5 en een halfuur. Ons begin in Bangkok kon niet beter beginnen. Maar daarover snel meer in een apart verslag.

3 reacties op “Nachttreinen, Opium en Le Tour du Pai

1. Weet niet wanneer je dit leest….maar in ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag,Jop! Nog een fijne tijd maar dat zal wel lukken zo te lezen…
    Hans en Tineke

2. Hoi Jop,
    Wat geweldig om de bedrijvigheid van zo’n
    ” Floating Market ” met al die bootjes op het
    water te kunnen zien.Dat is zeker heel bijzonder.
    En Jop, verlang je al naar de Hollandse pot van mama P ?

p s, Bedankt voor je kaartje.
    Groeten en veel plezier samen. oma Corry. xxx

3. Heerlijk Jop, dat je nu Thais kan koken ! Met vijf verschillende gerechten komen we een heel eind de week door. …..en ik hou erg van een liggende dikke mediterende lief lachende boedha, hoewel een lopende lekkere dikkerd lijkt me ook wel wat!!!!!!!
    Veel plezier allebei en geniet volop. xxxx Mama P.