Van west naar oost. Van boven naar beneden

Hangend in een hangmat, gretig slurpend aan een verse kokosnoot en luisterend naar de golven die zachtjes op de rosten slaan, zijn we hier met ons eerste verslag vanuit Thailand.

We waren vroeg uit Langkawi vertrokken met de boot naar Satun. Ons plan was om zo ver mogelijk richting de stad Krabi te komen om vervolgens naar het stadje Ao Nang te reizen. Toen we bij de pier van Satun aankwamen, en door de douane waren gelopen, werden ons gelijk allerlei soorten bus-en minivantickets aangeboden. We werden er een beetje door overvallen. Het ging allemaal heel anders dan in Maleisië. Toen maar voor 1200 bath 2 tickets naar Krabi gekocht bij een zogenaamde ‘’Tourist Information’’. We werden samen met 8 andere mensen in een pick-up gezet waarna we naar het busstation werden gebracht.

Na 7 uur kwamen we eindelijk aan op het busstation van Krabi. We waren van plan om met het openbaar vervoer naar Ao Nang te reizen. Alleen het openbaar vervoer werk in Thailand een beetje anders dan in Nederland en Maleisië. De bussen zijn hier een cross-over van een taxi en een bus, in de vorm van een pick-up truck. Het is goedkoop om met zo’n auto naar de plaatsen te reizen die op z’n route liggen. Je kan ook mee als je ergens anders heen wil, alleen betaal je dan wel echt de vette hoofdprijs. Gelukkig was er een Duits stel dat al wat ervaren was en met ons samen een pick-up, in taxi vorm, naar Ao Nang deelde.

Van onze Zweedse vrienden uit Langkawi hadden we te horen gekregen dat Ao Nang erg leuk en mooi zou zijn. Toen we daar aankwamen begrepen we wel waarom ze dit aan ons hadden aangeraden. Veel clubs, cafés, disco’s en barretjes. Iets waar de Zweden geen genoeg van krijgen. Leuk, maar toch niet helemaal ons ding. Na 2 dagen op het strand te hebben gelegen besloten we richting Rai Leh te gaan. De plek met het mooiste strand van Thailand.

Rai Leh (of in het engels Railay) ligt erg afgelegen. Het is een dropje dat omringd door zee en hele steile kliffen. Het is alleen maar bereikbaar via de kenmerkende ‘’Longtail’’ bootjes. Dus wij s’ochtens in een longtail gesprongen op weg naar Rai Leh. Eenmaal daar boekten we een paar nachten in een ‘’Bamboo Hut’’. Zoals de naam al zegt, een hutje van bamboe met een ventilator en een matrasje. Toen maar eens naar dat mooiste strand. Het bleek dat wij niet de enige waren die dat mooiste strand wel eens wilde zien. Er was zelfs een film crew bezig met opnames. Al met al was het wel een erg mooi strand. Toch hebben we de rest van de dag doorgebracht op een ander, veel rustiger strand. s ’Avonds hebben we nog genoten van typisch Thais tijdverdrijf, ‘’Thai Boxing’’. De dag erna hebben we het viewpoint in de buurt bezocht. Rai Leh is naast de mooie stranden ook bekend om de steile rotswanden en klimmen. En dat hebben we ook even ervaren. Het viewpoint waar we naartoe wilden lopen bleek boven op een berg te zijn. Het enige pad wat er naartoe ging was via een steile rotswand. We hadden nog net geen klimharnas en zekeringen nodig, maar het scheelde niet veel. Boven werden onze inspanningen wel beloond met een prachtig uitzicht. Na weer een zware afdaling weer lekker uitgerust op het strand. s ‘Avonds nog genoten van bier, live muziek, vuurdansers en we hebben nog ervaringen uitgewisseld met 2 andere Nederlandse backpackers.

Na 2, te korte, dagen Rai Leh wilden we toch nog wel naar het veel besproken Koh Phi Phi. We hadden verwacht dat het er heel erg toeristisch zou zijn en dat de schoonheid van het niet te vergelijken zou zijn met plekken waar we eerder waren geweest. Dit viel echter allemaal reuze mee. Na anderhalf uur op een boot vol met westerse toeristen te hebben gezeten kwamen we aan in het zeer toeristische dorpje Ao Ton Sai. De breed gespierde westerse duikjongens stonden in de straatjes allemaal op een rijtje met hun zeer charmerende oneliners mensen naar binnen te praten. Snel hebben we toen maar een longtail gepakt richting ‘’Long Beach’’. Daar was het allemaal een stuk rustiger. Misschien kwam dat ook doordat er eigenlijk alleen maar resorts zaten. En ja wij moesten er ook aan geloven. Naja geloven, 700 bath voor een bamboe hutje met op enkele tientallen meters een prachtig strand waar verschillende sergeant visjes je begroeten als je het water in loopt. De 2 dagen van heerlijk eten, liggen zonnen, zwemmen en niks doen vlogen voorbij. Voor we het weten zaten we al weer op de boot richting het volgende eiland, Koh Tao.

De afstand tussen Koh Phi Phi en Koh Tao is redelijk groot. We hoopte dat we de afstand in 1 dag konden af leggen maar vreesde dat dat niet ging lukken. We wilde namelijk zelf het vervoer regelen. Dit konden we ook wel kopen bij de verschillende ‘’Toerist Informations’’ maar daar zijn de tickets allemaal veel te duur. We wisten dat het goedkoper kon en besloten daarom maar het zelf uit te gaan zoeken. Dus hebben we alleen een bootticket geboekt naar Krabi om verder maar te zien hoe we daar verder konden. We zijn uiteindelijk met de bus-pick-up-taxi van de Krabi pier naar het busstation gereden en hebben daar een bus genomen naar Suratthani. In Suratthani was het een beetje onduidelijk hoe we nu verder moesten. Het kwam er uiteindelijk op neer dat er geen bus meer reedt naar Chumphon, de stad waar de boot naar Koh Tao vertrekt. Toen dus maar de laatste ‘’Shared Minivan’’ geboekt richting Chumphon. Samen met andere Thai en 2 zingende soldaten 3 uur in een busje gezeten. In Chumphon werden we afgezet bij een toerist information die ons gelijk tickets probeerde aan te smeren naar Koh Tao. Eerst maar eens kijken of we niet zelf een pick-up of taxi kunnen regelen. Maar helaas dit keer moesten we wel voor de dure nachtboottickets kiezen want er reden alleen maar nog duurdere taxi’s. We werden om 9 uur met een minivan naar de pier gebracht waar de boot vandaan zou vertrekken. Nadat een gezellige Engelsman ons onze bedden had aangewezen, hebben we nog wat gegeten en boodschappen gedaan. Om 11 uur vertrok de boot dan echt. Beladen met grind, zand, motoren, waterflessen, dozen chips en cornflakes en dan nog ruim 40 mensen. Voor het slapen gaan hebben we nog op het dek genoten van een biertje en de sterren.

Om 5 uur in de ochtend meerde de boot aan in Mae Haad. 2 uur later werden we eigenlijk pas wakker. Op advies van de Engelsman, genaamd Alan, bij de pier van Chumphon bleven we tot 7 uur op de boot. Ook had Alan een paar adressen van hostels gegeven die misschien wel iets voor ons waren. Helaas waren al deze hostels al helemaal vol. Toen we willekeurig een straat in liepen zagen we een uithangbord met ‘’Room voor Rent’’ erop. Het bleek een ruime kamer te zijn met een klein badkamertje er in gebouwd voor maar 400 baht. Gelijk maar geboekt voor 2 nachten. Toen hebben we eerst ons slaap tekort ingehaald. Die middag hebben we beetje het stadje en het strand bij Hat Sai Ri verkend. s ’Avonds hebben we een snorkeltour voor de volgende dag geboekt en lekker gegeten. De volgende dag moesten we vroeg voor de snorkeltour. Koh Tao staat bekend als een van de of de beste plek om te duiken. Maar ook snorkelen kan hier heel goed. Samen met 7 Duitsers en een Braziliaan werden op een grote boot rond het eiland gevaren. Tussen door stopte we regelmatig om het water in te gaan het de wereld onder het water te bekijken. Van Needle fish tot Brown Spotted Gruppers en van Pink Anamoon fish tot Fusilleer fish. We hebben het allemaal gezien, echt te gek! s ‘Avonds waren we opzoek naar wat te eten toen we een tentje inliepen waar alleen maar een soort van kleine barbecues geserveerd werden. In het midden van de tafel werd een soort van barbecue/gourmet stel neergezet. Daarnaast werden er allemaal schaaltjes met sausjes, groente en vlees neergezet. Het was een beetje gourmetten maar dan op z’n Thais. Heel leuk.

Vandaag hebben we een jeeptaxi van Mae Haad naar de andere kant van het eiland genomen. Naar Tanote Bay. Daar verblijven we weer in een bamboe hutje. Hier is het wel echt heel erg rustig. Dat komt omdat de weg hier naar toe nogal slecht is. Eigenlijk kan je hier alleen komen met een crossmotor of een jeep. We zitten aan een klein strandje met schitterend koraal vlak voor de kust.

Ook hier zijn we 2 dagen gebleven. Straks om 11 uur nemen we weer de nachtboot terug naar Chumphon. Dan stappen we morgen vroeg over op de trein richting onze volgende stop Kanchanaburi.

8 reacties op “Van west naar oost. Van boven naar beneden

1. Wat hebben jullie in een maand al veel gezien en meegemaakt
    Als ik de verslagen leest moeten jullie wel heel erg genieten van
    alles wat je ziet en ondervindt.Samen heel veel plezier en wees
    voorzichtig Groetjes,
    Liefs oma Corry. xxx

2. Wat maken jullie geweldige dingen mee!!!!
    Ook heel leuk dat jullie allerlei verschillende backpackers tegenkomen waar je dan weer een aardig adresje of leuk idee van mee krijgt.
    Wat een ervaring zo’n prachtige reis. Geniet je suf zou ik zeggen : )
    Heel veel liefs vanuit een zeer stoffig en rommelig huis in de Tjaskerlaan!
    xxxx Mama P.

3. He jongen, gaat helemaal goed zo te horen. Krabi heb ik ook eens een paar dagen rond gehangen. Noodgedwongen maar dat is een ander verhaal. Herinner me het nog als een beetje suffig provinciestadje. Leuk om te lezen dat jullie zo veel mensen tegen komen. Allemaal op reis, allemaal met goeie tips. Heerlijk, krijg gelijk zin om ook mijn rugzak in te pakken. Maar kan hem niet vinden. Begreep van Luka dat je nu een maand weg bent. Ze rekende me ook voor dat je over een week of 2 op de helft zit. En dat ze dan kan gaan aftellen. Niet dat ze dat gaat doen.Ze mist je namelijk helemaal niet. Ze stort zich vol overgave op haar studie en de inhoud van de provisiekast. Hier verandert niets. Rutte en de Jager maken het volk steeds banger, Feijenoord pakt zijn punten en ik ga ‘s ochtends op de fiets naar mijn werk. Het regent en dan is het weer droog.

4. Hoi Jop
    Geweldig verslag weer!!!Ik heb geloof ik wat gemist in m n leven..:))Maar ja…je kan niet alles hebben.Geniet maar lekker verder van je avontuurlijke reis!Liefs ook van Hans
    xxxTineke

5. Hey Jos en Jop!
    In Kanchanaburi kan ik jullie het Bamboo House aanraden (drijvende kamer voor 100/200? baht!), of in ieder geval het Peace Cafe dat vlakbij zit. Wij hebben een paar gezellige dagen gehad met Pedro en zijn vrouw, die heerlijk kookt! Het ligt best een endje uit het centrum in de richting van de Brug :)

Het klinkt alsof jullie het er heerlijk van nemen en het beste van Thailand ervaren! Super joh.. Geniet ervan!
    Groetjes Ariane

6. nou nou , dat klinkt goed. Een hoog gehalte zon, rustige stranden en mooie uitzichten. Is niet verkeerd…. Dan is het makkelijker om al die leurende reisticketverkopers van je af te houden. Veel plezier en goeie reis dit weekend .

7. Wauw, geweldig zeg! En wat leuk om op deze manier een beeje mee te reizen.
    Luka is zoals gewoonlijk weer eens in slaap gevallen terwijl we naar een detective keken.Morgen wil ze een dagje niksen. Goed idee:D

8. Pfffffff ben jaloers!!!haha. Klinkt echt heerlijk en heel erg tof allemaal! Zo te horen hebben jullie echt een geweldige tijd! Geniet er maar volop van!